hårvårdstips

Hej allihopa!

Tänkte slänga in ett litet hårvårdstips här som jag tycker är väldigt viktigt för ett friskt och fint hår. Det kan vara svårt att veta vad som är bra för just Ditt hår, därför tänkte jag tipsa så att vi blivande frisörer slipper ta tag i slitna och tristna hår senare i vårt arbetsliv.

Hårinpackningar är bra för dig som har en dålig hårbotten. Torr eller fet spelar ingen roll. Det som är bra med hårinpackning är att den är så fet och som alla säkert vet; lika löser lika. Det vill säga att om du har en fet hårbotten, löses fetterna upp och har du lite fett(talg) eller inget alls tillför hårinpackningen detta.
Balsam är till för det utvuxna håret, för hårstråna. Det balsam gör är att det stänger igen hårstrået efter schamponering(så att håret inte blir flygigt) och det tillför självklart även fett vilket gör att hårstråna inte slits mot varandra på samma sätt som ett hår utan balsam.
Den sista produkten är strukturanter. Dessa är jättebra till preparerade hår och även för feta hår(som man inte vill använda balsam i). Strukturanter stänger igen hårstrået samtidigt som den "limmar" toppar och slätar ut ytan på håret. (exempel på strukturant är t.ex. spraybalsam)

Själv använder jag både hårinpackning och strukturant på mitt fluff. Det som är viktigt att tänka på är att man inte bara kan använda hårinpackning utan att man även måste använda en strukturant eller ett balsam utöver eftersom att en vanlig hårinpackning inte stänger igen håret.

Det var allt för mig. Puss


Kommentarer
Postat av: emelie

det där var inte riktigt rätt du

2011-02-09 @ 11:36:54
Postat av: Emzi

Tja, hur hittade du allt? Inte ens jag hittade det på internet, inte ens i går frisör bok.

2011-11-18 @ 09:41:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0